LISTOPAD 2024
Ireneusz Walczak. before / after
wystawa malarstwa i grafiki
kuratorka Małgorzata Malinowska-Klimek
4 października 2024 godz. 19.00 wernisaż
7 listopada 2024 godz. 18.00 promocja katalogu z udziałem rodziny i przyjaciół zmarłego artysty
Wystawa ta ma na celu oddać hołd talentowi zmarłego w zeszłym roku profesora Ireneusza Walczaka – malarza, rysownika, grafika, pedagoga katowickiej ASP. Prezentowane obrazy pochodzą z różnych okresów twórczości i są tak dobrane, aby ukazać charakterystykę każdego z nich, a jednocześnie podkreślić wspólny dla wszystkich mianownik: nacechowanie niezwykłą osobowością i wizją twórczą artysty.
Walczak dość szybko opanował warsztat malarski do tego stopnia, że posługiwanie się nim nie stanowiło dla niego żadnego problemu. Dlatego też szczególnie mocno skupiał się na tematach, które go osobiście angażowały: wolności na poziomie społeczeństwa oraz jednostki, wieloźródłowej opresji, której doświadcza człowiek, wewnętrznych rozdarć emocjonalnych i cierpień egzystencjalnych, które są jego udziałem. Tropił różne formy zniewolenia, na które nigdy nie dawał przyzwolenia. Pokazywał ideały, do których warto dążyć i stan faktyczny – wstrząsający kontrast, świadczący o ludzkiej bucie i przemocy wobec innych. Apelował o praktykowanie pokoju i szacunku względem drugiego człowieka. Ciało i psychika ludzka są przecież tak wrażliwe na zranienia, a życie bardziej ulotne, niż chcemy przyznać.
Walczak prezentował bardzo analityczny i zaangażowany stosunek do malarstwa. Nie tylko posługiwał się nim jako medium przekazywania swoich refleksji, ale także badał jego granice, możliwości narracyjne i obrazowe. Nadawał obrazom trzeci wymiar, konstruując obrazy skrzynkowe, pokrywał powierzchnię tekstem, aby później na różne sposoby zatrzeć możliwość jego odczytania, zdekomponować motywy i tworzoną przez nie narrację. Co kilka lat zmieniał sposób wypowiedzi, zaskakując odbiorców, przyzwyczajonych do jego poprzedniego stylu. A mógłby malować ciągle tak samo. Miał grono gorących wielbicieli, życzliwych marszandów, zachwyconych kolekcjonerów. Wszyscy oczekiwali tego, co już im się spodobało, a tymczasem Walczak zmieniał swój styl i wystawiał na próbę otwartość ich percepcji. Zaskakiwał, zmuszał do oglądania i myślenia na nowo, nie ustawał w wysiłkach, aby pokazać odbiorcy swoją myśl, często w sposób bezkompromisowy, a nawet brutalny.
Wystawa podzielona jest na okres przed diagnozą onkologiczną, i po niej. W drugiej części na pewien czas głównym tematem stała się choroba, przyniesiony przez nią ból fizyczny i psychiczny, tęsknota za życiem bez choroby, które jest udziałem innych. Malarstwo jako oswajanie terapii, procedur medycznych i lekarskiej nomenklatury. W końcowym okresie rozliczanie się z problemem kruchości ludzkiej egzystencji, stopniowe żegnanie się z kolejnymi obszarami, które wydawały się zawsze tak bardzo ważne, zachwyt witalnością świata, który pozostaje – dla innych.
Dlaczego ta wystawa jest ważna i warto ją obejrzeć? Bo to największa pośmiertna przekrojowa wystawa Ireneusza Walczaka. Zgromadzi kilkadziesiąt obrazów i grafik (głównie obrazów), powstałych na przestrzeni około trzydziestu lat. Są one własnością rodziny zmarłego i to jedyna okazja, aby obejrzeć tę kolekcję. Obrazy te są mądre, intelektualnie ciekawe, choć wymagające (odwołują się do współczesnych kodów kulturowych i historii np. Śląska). W pewnym okresie Śląsk i śląskość znajdowały się w centrum zainteresowania Walczaka. Artysta utożsamiał się z narodowością śląską i cierpiał z powodu nie uznania mowy śląskiej za odrębny język. Z drugiej strony i wczesne i późne prace artysty mają charakter ponadczasowy, głęboko ludzki.
Od strony estetycznej jest to malarstwo bezkompromisowe, nowoczesne, odwołujące się do tradycji światowej awangardy, a równocześnie niezwykle indywidualne. Bardzo piękne, choć w bolesny sposób.
Małgorzata Malinowska-Klimek
kurator wystawy
Wystawę można zwiedzać do 10 listopada 2024 roku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY
Sławomir Brzoska. Ewa Zawadzka. Tomasz Zawadzki
Wernisaż wystawy: 22.11. 2024, g. 18 00 (wstęp wolny)
Wystawa trwa: 23.11 – 28.12.2024.
Opieka kuratorska: dr Adriana Zimnowoda
Projekt SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY to realizacja artystyczna oscylująca wokół zagadnienia czasu. Wywołana w tytule wystawy „subiektywność” nie dotyczy emocji związanych z upływem czasu - badanych przez psychologię humanistyczną, egzystencjalną czy poznawczą - lecz namysłu filozoficznego i nieobiektywnych wyobrażeń o jego tożsamości. Dorobek artystyczny zaproszonych do udziału w projekcie artystów - prof. Sławomira Brzoski, prof. Ewy Zawadzkiej oraz prof. Tomasza Zawadzkiego – zaświadcza o umiejętnościach niezbędnych dla podjęcia zawartego w tytule problemu. Mam tu na myśli: zdolność syntetyzowania tematu, analityczną skrupulatność oraz potrzebę intelektualnego namysłu nad rzeczywistością.
Projekt zostanie sfinansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU
wystawa malarstwa i grafiki
kuratorka Małgorzata Malinowska-Klimek
4 października 2024 godz. 19.00 wernisaż
7 listopada 2024 godz. 18.00 promocja katalogu z udziałem rodziny i przyjaciół zmarłego artysty
Wystawa ta ma na celu oddać hołd talentowi zmarłego w zeszłym roku profesora Ireneusza Walczaka – malarza, rysownika, grafika, pedagoga katowickiej ASP. Prezentowane obrazy pochodzą z różnych okresów twórczości i są tak dobrane, aby ukazać charakterystykę każdego z nich, a jednocześnie podkreślić wspólny dla wszystkich mianownik: nacechowanie niezwykłą osobowością i wizją twórczą artysty.
Walczak dość szybko opanował warsztat malarski do tego stopnia, że posługiwanie się nim nie stanowiło dla niego żadnego problemu. Dlatego też szczególnie mocno skupiał się na tematach, które go osobiście angażowały: wolności na poziomie społeczeństwa oraz jednostki, wieloźródłowej opresji, której doświadcza człowiek, wewnętrznych rozdarć emocjonalnych i cierpień egzystencjalnych, które są jego udziałem. Tropił różne formy zniewolenia, na które nigdy nie dawał przyzwolenia. Pokazywał ideały, do których warto dążyć i stan faktyczny – wstrząsający kontrast, świadczący o ludzkiej bucie i przemocy wobec innych. Apelował o praktykowanie pokoju i szacunku względem drugiego człowieka. Ciało i psychika ludzka są przecież tak wrażliwe na zranienia, a życie bardziej ulotne, niż chcemy przyznać.
Walczak prezentował bardzo analityczny i zaangażowany stosunek do malarstwa. Nie tylko posługiwał się nim jako medium przekazywania swoich refleksji, ale także badał jego granice, możliwości narracyjne i obrazowe. Nadawał obrazom trzeci wymiar, konstruując obrazy skrzynkowe, pokrywał powierzchnię tekstem, aby później na różne sposoby zatrzeć możliwość jego odczytania, zdekomponować motywy i tworzoną przez nie narrację. Co kilka lat zmieniał sposób wypowiedzi, zaskakując odbiorców, przyzwyczajonych do jego poprzedniego stylu. A mógłby malować ciągle tak samo. Miał grono gorących wielbicieli, życzliwych marszandów, zachwyconych kolekcjonerów. Wszyscy oczekiwali tego, co już im się spodobało, a tymczasem Walczak zmieniał swój styl i wystawiał na próbę otwartość ich percepcji. Zaskakiwał, zmuszał do oglądania i myślenia na nowo, nie ustawał w wysiłkach, aby pokazać odbiorcy swoją myśl, często w sposób bezkompromisowy, a nawet brutalny.
Wystawa podzielona jest na okres przed diagnozą onkologiczną, i po niej. W drugiej części na pewien czas głównym tematem stała się choroba, przyniesiony przez nią ból fizyczny i psychiczny, tęsknota za życiem bez choroby, które jest udziałem innych. Malarstwo jako oswajanie terapii, procedur medycznych i lekarskiej nomenklatury. W końcowym okresie rozliczanie się z problemem kruchości ludzkiej egzystencji, stopniowe żegnanie się z kolejnymi obszarami, które wydawały się zawsze tak bardzo ważne, zachwyt witalnością świata, który pozostaje – dla innych.
Dlaczego ta wystawa jest ważna i warto ją obejrzeć? Bo to największa pośmiertna przekrojowa wystawa Ireneusza Walczaka. Zgromadzi kilkadziesiąt obrazów i grafik (głównie obrazów), powstałych na przestrzeni około trzydziestu lat. Są one własnością rodziny zmarłego i to jedyna okazja, aby obejrzeć tę kolekcję. Obrazy te są mądre, intelektualnie ciekawe, choć wymagające (odwołują się do współczesnych kodów kulturowych i historii np. Śląska). W pewnym okresie Śląsk i śląskość znajdowały się w centrum zainteresowania Walczaka. Artysta utożsamiał się z narodowością śląską i cierpiał z powodu nie uznania mowy śląskiej za odrębny język. Z drugiej strony i wczesne i późne prace artysty mają charakter ponadczasowy, głęboko ludzki.
Od strony estetycznej jest to malarstwo bezkompromisowe, nowoczesne, odwołujące się do tradycji światowej awangardy, a równocześnie niezwykle indywidualne. Bardzo piękne, choć w bolesny sposób.
Małgorzata Malinowska-Klimek
kurator wystawy
Wystawę można zwiedzać do 10 listopada 2024 roku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY
Sławomir Brzoska. Ewa Zawadzka. Tomasz Zawadzki
Wernisaż wystawy: 22.11. 2024, g. 18 00 (wstęp wolny)
Wystawa trwa: 23.11 – 28.12.2024.
Opieka kuratorska: dr Adriana Zimnowoda
Projekt SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY to realizacja artystyczna oscylująca wokół zagadnienia czasu. Wywołana w tytule wystawy „subiektywność” nie dotyczy emocji związanych z upływem czasu - badanych przez psychologię humanistyczną, egzystencjalną czy poznawczą - lecz namysłu filozoficznego i nieobiektywnych wyobrażeń o jego tożsamości. Dorobek artystyczny zaproszonych do udziału w projekcie artystów - prof. Sławomira Brzoski, prof. Ewy Zawadzkiej oraz prof. Tomasza Zawadzkiego – zaświadcza o umiejętnościach niezbędnych dla podjęcia zawartego w tytule problemu. Mam tu na myśli: zdolność syntetyzowania tematu, analityczną skrupulatność oraz potrzebę intelektualnego namysłu nad rzeczywistością.
Projekt zostanie sfinansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU
Wystawa pt.: „ Życie religijne na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim”. Arkadiusz Ławrywianiec – fotografia.
Współpraca: Akademia Ekumeniczna ks. dr Adam Palion / Kuratorka: Monika Pawlas-Polańska
11.10.2024 – 5.01.2-25
Arkadiusz Ławrywianiec
Polski artysta fotograf, fotoreporter. Członek Polskiej Agencji Fotografów Forum. Od 2017 r. pełni funkcję Prezesa Związku Polskich Artystów Fotografików Okręgu Śląskiego, a od 2021 członek międzynarodowego kolektywu fotografów Horizons Collectif.
Autor wielu wystaw i projektów fotograficznych, zajmuje się głównie reportażem i dokumentem fotograficznym. Autor prezentowanych na wystawie fotografii, które są częścią otwartego projektu pt.: „ Życie religijne na Śląsku i Zagłębiu”. Projekt stanowi formę otwartą, jest wynikiem wieloletnich badań i obserwacji zwyczajów religijnych różnych grup społecznych na terenie Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Wydarzenia towarzyszące:
06.11.24 środa godz. 17.00
„Życie, praca, sobotni wypoczynek, celebracja dni świątecznych – życie człowieka w tradycji i zwyczajach żydowskich” – wykład. Monika Kempara. Kuratorka wystaw historycznych, badaczka historii żydów Zagłębia Dąbrowskiego.
27.11.24 środa godz. 17.00
„Biblia jako miejsce spotkania wyznań chrześcijańskich. Biblia dzieli czy łączy?” – wykład . Ks. Henryk Rother – Sacewicz. Duchowny ewangelikalny, naczelny prezbiter do 2001 r Kościoła Zborów Chrystusowych w RP, pierwszy przewodniczący Aliansu Ewangelicznego w RP. Działacz ekumeniczny, inicjator prestiżowego wydarzenia ekumenicznego Sosnowieckie Dni Biblii. Uczestnik ekumenicznego przekładu Pisma Świętego. Emerytowany pastor sosnowieckiego zboru.
11.12.24 środa godz. 17.00
Wykład: Bogactwo Kościoła wynikiem przenikania się kultur, tradycji i ludzi.
Ks. Dr Adam Palion. Delegat ds. ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego, sekretarz Komisji ds. Ekumenizmu i Dialogu Międzyreligijnego II Synodu Archidiecezji Katowickiej. Red. nacz. „Oecumenica Silesiana”.Organizator spotkań Akademia Ekumeniczna w BŚ w Katowicach. Znany w środowisku międzyreligijnym i kulturalnym
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ODKRYCIA ARCHEOLOGICZNE W ZAMKU SIELECKIM
Zapraszamy na wystawę prezentującą wyniki prac wykopaliskowych prowadzonych na terenie Zamku Sieleckiego. Prócz plansz przedstawiających odkrywki archeologiczne, udostępniony jest również krótki film przygotowany specjalnie na tę ekspozycję. Dzięki zastosowaniu przeszklonej podłogi w sali wystawowej, zwiedzający mogą zobaczyć odkopane pozostałości dawnej baszty, a także zachowany fragment kamiennej ubikacji.
Współpraca: Akademia Ekumeniczna ks. dr Adam Palion / Kuratorka: Monika Pawlas-Polańska
11.10.2024 – 5.01.2-25
Arkadiusz Ławrywianiec
Polski artysta fotograf, fotoreporter. Członek Polskiej Agencji Fotografów Forum. Od 2017 r. pełni funkcję Prezesa Związku Polskich Artystów Fotografików Okręgu Śląskiego, a od 2021 członek międzynarodowego kolektywu fotografów Horizons Collectif.
Autor wielu wystaw i projektów fotograficznych, zajmuje się głównie reportażem i dokumentem fotograficznym. Autor prezentowanych na wystawie fotografii, które są częścią otwartego projektu pt.: „ Życie religijne na Śląsku i Zagłębiu”. Projekt stanowi formę otwartą, jest wynikiem wieloletnich badań i obserwacji zwyczajów religijnych różnych grup społecznych na terenie Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Wydarzenia towarzyszące:
06.11.24 środa godz. 17.00
„Życie, praca, sobotni wypoczynek, celebracja dni świątecznych – życie człowieka w tradycji i zwyczajach żydowskich” – wykład. Monika Kempara. Kuratorka wystaw historycznych, badaczka historii żydów Zagłębia Dąbrowskiego.
27.11.24 środa godz. 17.00
„Biblia jako miejsce spotkania wyznań chrześcijańskich. Biblia dzieli czy łączy?” – wykład . Ks. Henryk Rother – Sacewicz. Duchowny ewangelikalny, naczelny prezbiter do 2001 r Kościoła Zborów Chrystusowych w RP, pierwszy przewodniczący Aliansu Ewangelicznego w RP. Działacz ekumeniczny, inicjator prestiżowego wydarzenia ekumenicznego Sosnowieckie Dni Biblii. Uczestnik ekumenicznego przekładu Pisma Świętego. Emerytowany pastor sosnowieckiego zboru.
11.12.24 środa godz. 17.00
Wykład: Bogactwo Kościoła wynikiem przenikania się kultur, tradycji i ludzi.
Ks. Dr Adam Palion. Delegat ds. ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego, sekretarz Komisji ds. Ekumenizmu i Dialogu Międzyreligijnego II Synodu Archidiecezji Katowickiej. Red. nacz. „Oecumenica Silesiana”.Organizator spotkań Akademia Ekumeniczna w BŚ w Katowicach. Znany w środowisku międzyreligijnym i kulturalnym
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ODKRYCIA ARCHEOLOGICZNE W ZAMKU SIELECKIM
Zapraszamy na wystawę prezentującą wyniki prac wykopaliskowych prowadzonych na terenie Zamku Sieleckiego. Prócz plansz przedstawiających odkrywki archeologiczne, udostępniony jest również krótki film przygotowany specjalnie na tę ekspozycję. Dzięki zastosowaniu przeszklonej podłogi w sali wystawowej, zwiedzający mogą zobaczyć odkopane pozostałości dawnej baszty, a także zachowany fragment kamiennej ubikacji.
Warsztaty artystyczne dla Seniora.
4 listopada 2024 11.00-14.00
Temat: Linoryt.
rowadzenie Ada Pionka, Ewa Warchulinska-Dąbek.
ena 20 zł.
bowiązują zapisy
Grupa Sielecka
Pracownia malarstwa dla dorosłych.
13, 20, 26 listopada (terminy spotkań)
Prowadzenie: Monika Pawlas-Polańska.
Lekecje rysunku i malarstwa dla dzieci i młodzieży.
Warsztaty artystyczne dla dzieci w wieku 10-18 lat.
Poniedziałki godz. od 16.00 do 17.30
Prowadzenie: Ada Pionka.
Informacja o warsztatach i zapisy
pod nr tel. 32 266 38 42
4 listopada 2024 11.00-14.00
Temat: Linoryt.
rowadzenie Ada Pionka, Ewa Warchulinska-Dąbek.
ena 20 zł.
bowiązują zapisy
Grupa Sielecka
Pracownia malarstwa dla dorosłych.
13, 20, 26 listopada (terminy spotkań)
Prowadzenie: Monika Pawlas-Polańska.
Lekecje rysunku i malarstwa dla dzieci i młodzieży.
Warsztaty artystyczne dla dzieci w wieku 10-18 lat.
Poniedziałki godz. od 16.00 do 17.30
Prowadzenie: Ada Pionka.
Informacja o warsztatach i zapisy
pod nr tel. 32 266 38 42
Zapraszamy!