
Janusza Musiała U.R.O. aka Uniwersum Ruchomych Obrazów (1895-2015)
20.01.2017 (piątek), godz. 18.00Wernisaż wystawy twórczości Janusza Musiała U.R.O. aka Uniwersum Ruchomych Obrazów (1895-2015).
W programie oprowadzanie autorskie.
Kurator: Małgorzata Malinowska-Klimek
Na wernisaż wstęp wolny
W związku z dużym zainteresowaniem, jakim cieszy się wystawa Janusza Musiała „URO – Uniwersum Ruchomych Obrazów (1895-2015)”, zostaje ona przedłużona do 5 marca 2017.
Janusz Musiał
URO
„W zdjęciu coś umieściło się przed małym otworem i pozostało tam już na zawsze. Ale w kinie coś przesunęło się przed tym samym małym otworem: pozowanie zostało uniesione i zaprzeczone przez ciąg kolejnych obrazów; zaczyna się tu inna fenomenologia, a więc i inna sztuka, choć wywodzi się z pierwszej.”
(Roland Barthes)
Tematem multimedialnego projektu URO aka Uniwersum Ruchomych Obrazów (1895-2015), znajdującego się na pograniczu edukacji i działań artystycznych jest fenomen sztuki ruchomego obrazu, filmu, kina.
Kino oficjalnie za sprawą braci Lumiére narodziło się w 1895 roku i wciąż jest niezwykle ważnym wynalazkiem integrującym w sobie wszelkie doświadczenia kulturowe człowieka. Kształtuje nasz światopogląd i styl życia. Realizuje rozmaite funkcje i cele o charakterze informacyjnym, rozrywkowym, reklamowym, dokumentalnym, edukacyjnym, artystycznym czy duchowym. Jest syntopią nauki i sztuki.
Niniejsza wystawa poddaje analizie i bada fenomen znikających obrazów na wielu poziomach.
Kolejne części projektu zostały zrealizowane i zilustrowane za pomocą różnych mediów i technologii, fotografii, grafiki, sekwencji ruchomych obrazów (animacja, film), obiektów i instalacji oraz poetyckich tekstów. W twórczy sposób interpretują takie zjawiska jak: zasady powstawania obrazów mechaniczno-optycznych, światło, barwa, iluzja ruchu, ekran, seans, proces produkcji filmu, najważniejsze zawody – sylwetki najważniejszych autorów sztuki filmowej (wynalazców i pionierów, reżyserów, operatorów zdjęć), aktorów, teoretyków, nurty i szkoły filmowe.
Ponadto poddano autorskiemu opracowaniu takie zagadnienia i pojęcia jak: teatr cieni, silver screen,
x muza, movie stars, proces recepcji filmu, gatunki filmowe, różne generacje oraz formaty medium filmu, relacje obrazu i tekstu oraz relacje obrazu i dźwięku oraz ścieżki dźwiękowej (...).
W projekcie dominującymi strategiami twórczej ekspresji są techniki zawłaszczania foundfootage, kolaż i remix. Twórcze przeróbki odnoszą się do istniejących danych kulturowych, materiałów wizualnych w postaci obrazów statycznych, obrazów dynamicznych oraz materiałów audialnych (fragmentów ścieżek dźwiękowych filmów). Zostały one poddane autorskiej reinterpretacji tworząc unikalną przestrzeń narracji URO.
Janusz Musiał, grudzień 2016

Juliette Binoche-mozaika

Romy Schneider-mozaika