V KONFRONTACJE FILMOWO PLASTYCZNE
20 – 22 XI 2013, od godz. 16.00
„Problem nagiego ciała w sztukach wizualnych i filmie od
początków dziejów
do współczesności".
Kontekst kulturowy i społeczny jako wyznacznik granic
interpretacyjnych.
Trzydniowy cykl projekcji fragmentów filmów i prelekcji z historii sztuki i
historii kina.
Patronat: Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach
PROGRAM:
20 listopada (środa)
godz. 16.00 Małgorzata Malinowska-Klimek, historyk
sztuki, SCS - Zamek Sielecki
„Różne aspekty ukazywania nagiego ciała w sztukach plastycznych (do końca
XIX wieku)”.
godz. 17.15 dr
Justyna Budzik, Zakład Filmoznawstwa
i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Rozbieranie/ubieranie – nagość w starym kinie”.
Fragmenty filmów:
„Pocałunek May Irwin”
„Po balu”, reż. Georges Méliès
„Był sobie głupiec”, reż. F. Powell
„Nietolerancja”, reż. D. W. Griffith
„Puszka Pandory”, reż. G. W. Pabst
„Pies andaluzyjski”, reż. S. Dali, L. Buñuel
„Błękitny anioł”, reż. J. von Sternberg
„Betty Boop”
„Ich noce”, reż. F. Capra
„Olimpiada”, reż. L. Riefenstahl
„Przeminęło z wiatrem”, reż. G. Cukor
„Fantazja”, reż. G. Disney
„Podwójne ubezpieczenie”, reż. B. Wilder
„Gilda”, reż. Ch. Vidor
„Bonnie I Clyde”, reż. A. Penn
„Do utraty tchu”, reż. J-L. Godard
„Kochankowie”, L. Malle
„Absolwent”, reż. M.Nichols
21 listopada
(czwartek)
godz. 16.00 prof. dr hab. Irma Kozina, historyk sztuki, Zakład Historii Sztuki
UŚ w Katowicach, Wydział Architektury
Wnętrz Politechniki Gliwickiej, ASP w Katowicach
„Poszukiwanie klasycznego kanonu czy akt autodestrukcji? Nagość jako
narzędzie ekspresji artystycznej w 2. połowie XX wieku”.
godz. 17.15 dr Agnieszka Nieracka, Zakład
Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach
UŚ w Katowicach
„Obrazy ciała w kinie XX wieku. Nagie ciało jako fetysz, prowokacja,
metafora”.
Fragmenty filmów m. in.
Bertolucci „Ostatnie tango w Paryżu”,
Ferreri „Wielkie żarcie”,
Vadim „I Bóg stworzył kobietę”,
kino Cronenberga, Bergmana, Bunuela,
nowe Hollywood, erotyczne niezależne kino Russa Meyera,
a także erotyczny horror.
22 listopada (piątek)
godz. 16.00 Ewa
Tatar, historyczka sztuki, krytyczka,
kuratorka. Współautorka książek
o sztuce współczesnej.
„Nawracanie, oswajanie, tresowanie. Wokół ciała w polskiej sztuce
współczesnej”.
godz. 17.15 Wojciech Sitek, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Cielesność transgresyjna. Osobliwe oblicza nagości w kinie najnowszym”.
Audiowizualne reprezentacje obnażonych ciał:
zdeformowanych („Zatańcz ze mną”, „Mechanik”, „Sesje”), zniewolonych („Requiem
dla snu”, „Antychryst”), udręczonych („Pasja”, „Ludzka stonoga”, „Srpski film”),
będących obiektem przemocy seksualnej („Więzień nienawiści”, „Nieodwracalne”),
martwych („Martwa dziewczyna”), sztucznych („Kosiarz umysłów”, „Człowiek
demolka, „Dmuchana lala”), upragnionych („Milczenie owiec”, „Skóra, w której
żyję”) oraz idealnych („Słoneczny patrol”, „Nagi instynkt”, „American Psycho”, „Spring
Breakers”).
WSTĘP WOLNY
Fragmenty filmów oraz wykłady mogą zawierać sceny dozwolone tylko dla widzów dorosłych.
Animatorka projektu: Katarzyna Siwiec-Matysiak