Galeria Extravagance

logotyp
Sosnowieckie Centrum Sztuki - Zamek Sielecki
pon.-pt. od 8:00 do 19:00
sob. – nd. Od 15:00 do 19:00
Sosnowiec 41-211
ul. Zamkowa 2

V KONFRONTACJE FILMOWO PLASTYCZNE


20 – 22 XI 2013, od godz. 16.00


„Problem nagiego ciała w sztukach wizualnych i filmie od początków dziejów
do współczesności"
.
Kontekst kulturowy i społeczny jako wyznacznik granic interpretacyjnych.
Trzydniowy cykl projekcji fragmentów filmów i prelekcji z historii sztuki i historii kina.

Patronat: Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

PROGRAM:
20 listopada (środa)
godz. 16.00
  Małgorzata Malinowska-Klimek, historyk sztuki, SCS - Zamek Sielecki
„Różne aspekty ukazywania nagiego ciała w sztukach plastycznych (do końca XIX wieku)”.

godz. 17.15  dr Justyna Budzik, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Rozbieranie/ubieranie – nagość w starym kinie”.

Fragmenty filmów:
„Pocałunek May Irwin”
„Po balu”, reż. Georges Méliès
„Był sobie głupiec”, reż. F. Powell
„Nietolerancja”, reż. D. W. Griffith
„Puszka Pandory”, reż. G. W. Pabst
„Pies andaluzyjski”, reż. S. Dali, L. Buñuel
„Błękitny anioł”, reż. J. von Sternberg
„Betty Boop”
„Ich noce”, reż. F. Capra
„Olimpiada”, reż. L. Riefenstahl
„Przeminęło z wiatrem”, reż. G. Cukor
„Fantazja”, reż. G. Disney
„Podwójne ubezpieczenie”, reż. B. Wilder
„Gilda”, reż. Ch. Vidor
„Bonnie I Clyde”, reż. A. Penn
„Do utraty tchu”, reż. J-L. Godard
„Kochankowie”, L. Malle
„Absolwent”, reż. M.Nichols

21 listopada (czwartek)
godz. 16.00
  prof. dr hab. Irma Kozina,  historyk sztuki, Zakład Historii Sztuki
UŚ w Katowicach, Wydział Architektury Wnętrz Politechniki Gliwickiej, ASP w Katowicach
„Poszukiwanie klasycznego kanonu czy akt autodestrukcji? Nagość jako narzędzie ekspresji artystycznej w 2. połowie XX wieku”.

godz. 17.15  dr Agnieszka Nieracka, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach
UŚ w Katowicach
„Obrazy ciała w kinie XX wieku. Nagie ciało jako fetysz, prowokacja, metafora”.

Fragmenty filmów m. in.
Bertolucci „Ostatnie tango w Paryżu”,
Ferreri „Wielkie żarcie”,
Vadim „I Bóg stworzył kobietę”,
kino Cronenberga, Bergmana, Bunuela,
nowe Hollywood, erotyczne niezależne kino Russa Meyera,
a także erotyczny horror.

22 listopada (piątek)
godz. 16.00  Ewa Tatar, historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka. Współautorka książek
o sztuce współczesnej.
„Nawracanie, oswajanie, tresowanie. Wokół ciała w polskiej sztuce współczesnej”.

godz. 17.15  Wojciech Sitek, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Cielesność transgresyjna. Osobliwe oblicza nagości w kinie najnowszym”.

Audiowizualne reprezentacje obnażonych ciał:
zdeformowanych („Zatańcz ze mną”, „Mechanik”, „Sesje”), zniewolonych („Requiem dla snu”, „Antychryst”), udręczonych („Pasja”, „Ludzka stonoga”, „Srpski film”), będących obiektem przemocy seksualnej („Więzień nienawiści”, „Nieodwracalne”), martwych („Martwa dziewczyna”), sztucznych („Kosiarz umysłów”, „Człowiek demolka, „Dmuchana lala”), upragnionych („Milczenie owiec”, „Skóra, w której żyję”) oraz idealnych („Słoneczny patrol”, „Nagi instynkt”, „American Psycho”, „Spring Breakers”).

WSTĘP WOLNY

Fragmenty filmów oraz wykłady mogą zawierać sceny dozwolone tylko dla widzów dorosłych.

Animatorka projektu: Katarzyna Siwiec-Matysiak





Akceptuję
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
hermesbirkinae parsmovies